به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به گزارشی در خصوص درخواست برای حذف معاونت حملونقل در این وزارتخانه، توضیحاتی را ارائه کرد که به شرح زیر است:
«پیرو درج محتوایی با عنوان «درخواست حذف معاونت حملونقل در وزارت راه و شهرسازی از سوی فعالان صنف حملونقل جادهای مسافری» به نقل از رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان حملونقل جادهای مسافر کشور در ۱۳ شهریور در پایگاه اطلاعرسانی تین نیوز به استحضار میرساند: پس از ادغام دو وزارتخانه و تشکیل وزارت راه و شهرسازی، توسعه همزمان دو بخش حملونقل و مسکن و شهرسازی، ضرورت وجودی بازوی سیاستگذاری امور حملونقل احساس میشد که خوشبختانه این امر با تشکیل معاونت حملونقل در دولت دوازدهم محقق شد.
علاوه بر این بر اساس قانون تشکیل معاونت حملونقل وظایفی از جمله تدوین سیاستهای کلان توسعه حملونقل، نظارت و تطبیق سیاستهای کلان ناظر بر زیربخشها و پیگیری مؤثر برای اصلاح انحرافات از جمله تطابق پروژههای جدید با طرح جامع و اسناد بالادستی، بررسی محتوایی دقیق عملکرد زیربخشها و سازمانها و شرکتهای تابعه حملونقلی در قالب مجامع عمومی آنها، بررسی و رصد مستمر حوزههای مختلف دانشی، تکنولوژیکی و فرایندهای نوین بخش در سطوح بینالمللی و منطقهای و فراهمسازی زمینههای انتقال و بهرهگیری کشور از آنها، تمهید محتوایی و کارشناسی حضور وزیر محترم از منظر حملونقل در مجامع تصمیمگیری و سیاستگذاری کشور، شرکت در کمیسیونها و مجامع داخلی و بینالمللی مرتبط با بخش، هدایت دبیرخانه اجرایی و محتوایی شوراها و ستادهای مرتبط به حوزه لجستیک و حملونقل، پیگیری اثربخش پروژههای حملونقل چندوجهی، تشکیل اتاق فکر توسعهای با حضور نمایندگان بخش خصوصی و نخبگان فکری و...برعهده این معاونت گذاشته شده است.
همچنین با عنایت به وظیفه ذاتی این معاونت در تنظیمگری و رگولاتوری بخش حملونقل برونشهری، تدوین، ابلاغ و نظارت بر اجرای طرح جامع حملونقل، هماهنگی امور فرامدی و فرابخشی، سیاستگذاری و برنامهریزی برای ترانزیت کشور از طریق تشکیل شورایعالی ترانزیت، طراحی سند آمایش مراکز لجستیک، تهیه سند استراتژیهای بخش حملونقل، تهیه نقشه راه ایمنی جادهها تنها بخشی از اقداماتی است که از سوی این معاونت صورت پذیرفته است.
همه این اقدامات نشان میدهد با تشکیل معاونت حملونقل، تنظیمگری و رگولاتوری امور حملونقل، ارتقای حملونقل ترکیبی، توسعه ظرفیتهای ایران بهعنوان غنیترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیتهای لجستیک و ژئوپلیتیک، ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاههای مداخلهگر، تجاریسازی کریدورهای اصلی بینالمللی و باز آفرینیهای نقش لجستیک منطقهای کشور، بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حملونقلی با سایر کشورها و توسعه همکاریهای صیانتی در معاهدات و عهدنامههای بینالمللی، توجه به امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک، تبادل تفاهمنامهها و موافقتنامههای بینالمللی بهمنظور افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه، تدوین برنامههایی برای تسریع در امر ترانزیت، ایجاد مدیریت واحد در حملونقل حومهای مسافر، هماهنگیهای بخشی و بینبخشی برای ارتقای ایمنی، تغییر ساختار سنتی حملونقل و حرکت به سمت سازماندهی و توسعه یکپارچه، هوشمند و نظاممند شبکه لجستیک در کشور و همچنین اولویتبندی پروژههای مبتنی بر ترانزیت و کریدورهای عبوری و... نقش مناسبی داشته است.»